Medewerkers zelf laten kiezen waar ze mee willen werken heeft verschillende voordelen. Er is bijvoorbeeld al langer een tekort aan (goede) werknemers en uit onderzoek van Jamf en IBM blijkt dat werknemers beter presteren en zich prettiger voelen wanneer ze hun eigen apparatuur mogen kiezen. Maar liefst zeven van de tien werknemers geeft aan het liefste met devices van Apple te werken.Dit zorgt er weer voor dat ze minder snel overstappen naar een andere baan én het bieden van keuze maakt een school aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers.
Wanneer onderwijsmedewerkers de vrijheid krijgen om hun eigen devices te kiezen, ervaren ze de voordelen van software en tools die perfect aansluiten bij hun werkzaamheden. Dit verhoogt hun productiviteit en vergroot hun tevredenheid, omdat ze werken met systemen die ze al kennen en graag gebruiken. Hierdoor is er minder behoefte aan technische ondersteuning.
Voor onderwijsinstellingen betekent dit een verbetering in de informatieveiligheid dankzij betere beheermogelijkheden én meer flexibiliteit in werkomgevingen. Dit stimuleert innovatie door het gebruik van verschillende technologieën en leidt zelfs tot kostenbesparingen door efficiënter gebruik van middelen.
Om de strategie succesvol te implementeren, is het belangrijk om eerst een pilot uit te voeren. Door de strategie op kleine schaal te testen, kun je kinderziektes aanpakken zonder het werkproces van de hele organisatie te verstoren. Daarnaast is het essentieel om te bepalen welke softwarepakketten nodig zijn en of deze op alle devices functioneren. Aangezien alle devices beheerd en beveiligd moeten worden, is het cruciaal om vooraf goed na te denken over de mate van keuzevrijheid die je medewerkers geeft. Dit helpt om verschillende risico's effectief aan te pakken binnen het onderwijs.